Connect with us

Гербери

Бившият образователен министър с призив към родителите

Published

on

Наред със СТЕМ центровете в училищата у нас трябва да бъдат създадени и хуманитарни, заяви председателят на парламентарната комисия по образование и бивш просветен министър Красимир Вълчев, който участва в започналия днес във Варна Трети международен форум „Иновативната образователна среда през призмата на емоционалната интелигентност и изкуствен интелект – посоки и предизвикателства“, организиран от Община Варна.

„За да подготвим децата за света на бъдещето, трябва да им осигурим по-широки базови знания и умения, а това изисква акцент върху хуманитарното образование. Днешните малки ученици ще трябва да сменят над 2 пъти професията си по време на трудовата си дейност. Много от специализираните работни места ще бъдат заменени от изкуствен интелект, но не и тези, които предполагат взаимодействие на човек с човек“, мотивира се Вълчев. 

Той призова родителите да ограничат максимално времето пред таблет, телефон и компютър за децата си в предучилищна възраст, защото това вреди на развитието на мозъка, на концентрацията и на по-късен етап се отразява негативно на резултатите в клас, особено по математика.

„Не можем да вървим срещу течението, но трябва да има баланс в използването на високите технологии в училище“, допълни Вълчев. По думите му е назрял моментът да се направи нормативна уредба, чрез която културата на иновации да стане доминираща навсякъде, а не да се прилага само в училищата, които са защитили проекти и са получили статут на иновативни. За целта е нужна по-голяма автономност на преподавателите и промяна в кода на образователната система. „Днес тя е базирана на формализъм и работи заради документа, а не за децата. Пишат се стратегии, които се заключват в шкафа, РУО проверяват документи, а не резултати. Време е тази бюрократична система да бъде заменена в такава на иновациите“, категоричен бе Красимир Вълчев.

За пример той даде отчитането на средните резултати от матурите. „Не бива да е така, а да се отчитат резултатите по училища и по предмети. Мой анализ за матурите по български език и литература показа, че има големи разлики според говоримия език в семейството. Базовият проблем е недостатъчно добрата интеграция в предучилищна възраст при различен майчин език. А когато едно дете влезе в клас и не знае добре български, то е обречено на изхвърляне от системата. През последните години бяха направени много усилия в това отношение, но резултатите идват бавно“, посочи Вълчев.

Според него по-драматично е положението с резултатите от матурите по математика, които повсеместно са ниски. „Причините са няколко – недостигът на учители, липсата на концентрация на децата, но основната е амбициозната програма, заложена от началото на прогимназиалния курс. Тя демотивира децата, а пропуските по тази дисциплина са фатални. Затова считам, че програмите по математика трябва да се редуцират и да се увеличат часовете, за да има време за упражнения и овладяване на материала“, каза Красимир Вълчев. 

Най-четени