Connect with us

Парламент

Иде голяма промяна в образованието у нас! Зрелостниците ликуват след това решение на депутатите

Published

on

Депутатите гласуваха на първо четене промени, с които се създава възможност на зрелостниците да повишат оценката си от матурата. Това стана с гласувания на първо четене законопроект за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование. Вносител на измененията е Красимир Вълчев от ГЕРБ-СДС, Елисавета Белобрадова от „Продължаваме Промяната – Демократична България“. Законопроектът бе подкрепен със 154 гласа „за“ и 35 – „въздържал се“. 

Красимир Вълчев уточни, че това е предложение на омбудсмана, което са припознали и касае оценката от държавните зрелостни изпити, които имат двойствена функция, от една страна с нея се завършва средно образование и от друга страна- оценката е вход за висшите училища. Ако един ученик не е доволен от оценката си, сега той няма как да я поправи, отбеляза той.

Според доклада на водещата комисия по образование с предложеното изменение зрелостниците ще получат възможност еднократно и в рамките на една година след полагането на първия ДЗИ, да се явят на следващ насрочен ДЗИ в същото училище. За новата им оценка, ако тя е по-благоприятна, се издава удостоверение.

Депутатите отхвърлиха друг законопроект за промени в Закона за предучилищното и училищно образование, предлаган от ПГ „Възраждане“.

Спорна се оказа предлаганата от партията възможност учениците да повтарят в трети и четвърти клас, когато не са усвоили компетентностите, заложени в учебните програми. Предложението даваше възможност учениците от III и IV клас да получават качествени оценки. За всички ученици от начален етап на обучение, които имат годишна оценка „слаб“ (2), задължително да се организира допълнително обучение по време на лятната ваканция, което може да продължи и през следващата учебна година.

Цветан Предов от „Има такъв народ“ каза, че е против повтарянето. Колегата му Андрей Чорбанов добави, че повтарянето в много голяма степен касае психиката на малките ученици. Той настоя, че то по никакъв начин не би помогнало на децата, а това, което би било от полза, са допълнителните часове и допълнителните занимания за учениците, които изостават. В моя клас имаше повтарящи деца, аз не видях по никакъв начин да им помогне, защото те стояха настрани от образователния процес, коментира депутатът.

Елисавета Белобрадова от ПП-ДБ отбеляза, че няма нито едно доказателство, че методологията на повтаряне помага за подобряване уменията на децата. Вместо повтаряне, ние трябва да осигурим достатъчно добра среда още в яслена група за децата. Да осигурим добро предучилищно образование по отношение на езика. Така че, когато влезе в първи глас, детето да бъде способно да разбира, обясни депутатът.

Ирена Анастасова от „БСП за България“ заяви подкрепа и за двата законопроекта. Аз ще ви кажа не моето мнение, а на 90 процента от учителите и директорите в страната, посочи Анастасова и добави, че тяхното мнение е „за“ повтаряне.

Смятам, че е твърде наказателно детето след първи клас да повтаря, но смятам че е редно след втори клас да може да се повтаря, отбеляза тя. Красимир Вълчев отговори като посочи, че повтарянето е в основата на изключващата образователна система, а основният инструмент едно общество да бъде с по-малко изключени хора, е да се даде шанс за образованието им, пише БТА.

Или въвеждаме това, което ние предлагаме, или опростачването на българския народ ще продължи, отбеляза лидерът на „Възраждане“ Костадин Костадинов.

Законопроектът на „Възраждане“ подкрепиха 54 народни представители, 51 бяха „против“, а 58 гласуваха с „въздържал се“.

Advertisement

Намерете ни във Facebook

Най-четени