Двете национални телевизии (Бтв и Нова) седнали и се уговорили фармацевтичните компании да плащат рекламата си с 30% отстъпка, като го нарекли “Програма социална отговорност”. Не споменавам БНТ защото те са силно ограничени в рекламата и не влиаят на този пазар. Така, Бтв и Нова, на практика представляват 99% от телевизионния пазар на реклама.
Бтв и Нова телевизия също са ограничени в рекламата със закон и не могат да излъчват повече от 20 минути на час. Когато обаче продават реклама на един от най-големите рекламодатели (фармацевтичните компании), това изкривява пазара. Защото времето е лимитирано (20 минути на час) и когато една значителна част се продава с огромна отстъпка (-30%), се създава допълнителен натиск върху компаниите, които купуват реклама без отстъпка и разполагат с лимитирани минути.
Какво следва от всичко това:
1. Пазарът на телевизионна реклама е изкуствено изкривен в полза на телевизиите, от едно на практика картелно споразумение между Бтв и Нова. Това е все едно всички бензиностанции да се уговорят, че ще продават с отстъпка горивата на Лукоил, защото е отговорно към българската икономика. Което разбира се е глупост, лъжа и ще е скрит картел. Никой не е упълномощавал телевизиите да определят кое е социално и кое не, а още по-малко да си определят на кой каква отстъпка да правят или не. Ако КЗК не може да докаже картел тук, по добре да я закриваме тази комисия, не ни трябва.
2. Фармацевтичните компании, възползвайки се е гарантирания им евтин достъп до реклама, заливат ефира с продуктите си. Това, от една страна ще ви отговори защо в България сме залети с реклами за гъбички, разтрайство, киселини, а от друга ще ви обясни ОГРОМНАТА консумация на лекарства в България, спрямо останалите европейски държави. Има стотици изследванния, които доказват, че колкото повече реклама на лекарства гледат зрителите, толкова повече посягат към тях без лекарско мнение. Всъщност няма нито едно изследване, което да доказва обратното, че гледането на много реклама прави една нация по-здрава. Ако КЗП не докаже вреда за потребителите в този кзус, по-добре да не избираме нови членове на комисията, а направо да я закрием, не ни трябва…
3. Ако само два субекта представляват 99% от даден пазар, ако тези два субекта седнат и се разберат как да изкривят в пазара в своя полза и във вреда на обществото, ако тази уговорка е надлежно документирана в множество договори, т.е. има всички доказателства и ако няма прокурор, който да повдигне обвинения на виновните, по-добре да не избираме главен прокурор, а прокуратурата да я закриваме. Не ни трябва.
Картелното споразумение между Бтв и Нова е изключително и само в тяхна финансова изгода. Да го нарекат “социално” е наглост, защото на практика е точно обратното. Колкото по-малко реклама на лекарства има в едно общество, толкова повече се допитва до лекари и не злоупотребява с лекрства.
А сега си представете в каква държава живеем и с какви политици разполагаме, след като се налага аз да пиша за тази грозна и известна на абсолютно всички измама. Просто всички ги е страх да не се скарат с телевизиите и да не спрят да ги канят на интервюта. Такова ни е нивото.
От профила във фейсбук на бившия лидер на СДС Борис Марков