Истината за смъртта на двамата бойни пилоти, които загинаха по време на тренировка за авиошоу на „Граф Игнатиево” извади на бял свят о.з. полк. инж. Румен Стоянов – военен летец и инструктор 1 клас, който е служил в авиобаза „Безмер“ и летището в Долна Митрополия.
Той публикува своята версия за смъртта на двамата пилоти край Граф Игнатиево.
Самолетът L-39, с който са летели майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин, се разби край летището и все още няма официално обяснение за трагедията.
Ето какво написа о.з. полк. инж. Румен Стоянов във Фейсбук, обръщайки се към президента Румен Радев в качеството му на бивш пилот на изтребител от ВВС на България:
„Колега Радев,
И като замълчахме за убийството на м-р Терзиев от американския ЗРК „Патриот“, какво научи обществеността? Докога да мълчим???
Приятели,
Прегледах многократно записа и за съжаление видях поредица от организационни и пилотски грешки.
1. Пилотите подхождат косо към полосата с малък ъгъл на снижение, което ги затруднява да пилотират по оста на полосата и да наберат необходимата скорост за изпълнение на вертикален комплекс от фигури… (ГРЕШКА в организацията…:
– Задачата се прекратява.)
1. На вертикалата пилотите осъзнават, че не могат да наберат необходимата височина за последващ низходящ маньовър и намаляват претоварването… (Грешка водеща до малка скорост, под еволютивната…
– Изпълнява се „имелман под хоризонта“. Задачата се прекратява )
1. В горна точка на маньовъра самолета е със скорост под еволютивната и пилотите „губят посоката“ за пилотиране… (Класическа грешка. Управлението се „центрира“, лоста леко се притегля за малко положително претоварване и при набиране на еволютивна скорост се преминава в хоризонтален полет:
– Задачата се прекратява…)
1. След преминаване на „горна точка“ пилотите продължават лупинга, изпадат в аварийна ситуация, късно осъзнават, че височината и скоростта са недостатъчни. Почти на „вертикалата“ опитват с половин тоно да преминат в пикиране, но не виждам ускорение на самолета от максимална тяга на двигателя… Височината е недостатъчна за извеждане от пикиране, а достигат минимална височина за катапултиране… (Грешка в техниката на пилотиране, неизползване на двигателя за ускорение, изпадане в аварийна ситуация…:
– Задачата се прекратява с… КАТАПУЛТИРАНЕ на височина над минималната за това…!!!
След 20 години в НАТО пилотите ни са с НУЛЕВА подготовка и натренираност…
„Атлантици“ обещаваха по натовски стандарт 200 часа за пилот…, а летят по 5 – 10… и то не всички…
Самолетите/вертолетите в света са два вида…:
– Изправни и неизправни…!!!
Но…
През 1998/9 г. при предполетната ми проверка на с-т Л-39 на л-ще Каменец установих, че катапултите му нямат… пиропатрони…!!! При общата проверка се откриха други три…, а при катастрофа на същото летище малко преди това пилотите не бяха се катапултирали…!?!?
– Защо ли…???
Питам, за последния случай…:
1. Катапултите имали ли са пиропатрони…??? 2. Какъв е нальота на пилотите общо и през последните 12 месеца…? 3. Каква е подготовката и нальота на загиналите на Пределно малка височина…??? 4. Защо ръководителя на полети не се е намесил…? – И това далеч не са всичките ми въпроси…
Виновни са всички, от пилотите до депутатите…!!!
Останалото е мълчание.“
О.з. полк. Р. Стоянов
(Допускал пилоти и инструктори до полети във всички условия и височини, над суша и море, участник в поредица от въздушни демонстрации)