Connect with us

Демос

Глобална катастрофа! Хиляди българи са блокирани заради компютърен срив

Published

on

В петък глобален срив в технологичните системи наруши операции в различни индустрии, включително авиокомпании, медии, банки и здравеопазване. Авиокомпании като American Airlines, Delta Airlines, United Airlines и Allegiant Air спряха полетите, позовавайки се на проблеми с комуникацията. Това се случи малко след като Microsoft обяви, че е разрешила проблем, довел до срив в своите облачни услуги, който засегна няколко нискобюджетни превозвачи, но не беше ясно дали проблемите са свързани, предава Ройтерс.

„Срив на софтуер на трета страна засяга компютърните системи по целия свят, включително и в United Airlines. Докато работим за възстановяване на тези системи, задържаме всички самолети на летищата на техния изходен пункт,“ се казва в изявление на United. „Полетите, които вече са във въздуха, продължават към своите дестинации.“

Срив в облачната платформа за съхранение на данни Microsoft Azure доведе до отмяна на поне 130 и закъснение на над 200 полета на американски авиокомпании, съобщи Си Ен Ен. Международното летище Берлин-Бранденбург (BER) временно спря работа заради технически проблеми, като самолети не могат нито да излитат, нито да кацат, съобщи вестник Bild.

Сривът в Microsoft повлия на работата на летищата Схипхол в Нидерландия и международното летище в Единбург. Сред засегнатите компании е ирландският нискотарифен авиопревозвач Ryanair, а Turkish Airlines съобщи за проблеми с резервациите и регистрацията на пътници.

В Индия, авиокомпаниите IndiGo, Akasa Air и SpiceJet съобщиха за масови закъснения на полети, като в много летища се наблюдават дълги опашки и регистрацията на пътниците се извършва ръчно. В Скандинавия, SAS имаше проблеми със системата за резервации, а Air France съобщи за закъснения на свързващи полети.

Испанският оператор на летища Aena предупреди за възможни закъснения на полети, а авиокомпании и летища в Япония също бяха засегнати. Lufthansa съобщи за ограничения в достъпа до профилите и резервациите на своите клиенти.

Проблемите се разпростряха и извън авиационния сектор. Около 30% от ресторантите на McDonald’s в Япония временно затвориха заради срив в касовите апарати, съобщи агенция Kyodo. В Украйна, големи услуги като „Нова почта“, Vodafone, Sense Bank и виртуалния monobank също бяха засегнати.

Австралийското правителство съобщи, че сривовете, засегнали медии, банки и телекомуникационни компании там, изглежда са свързани с проблем в глобалната фирма за киберсигурност Crowdstrike. Според известие, изпратено от Crowdstrike до нейните клиенти и прегледано от Ройтерс, софтуерът „Falcon Sensor“ причинява сривове на Microsoft Windows и появата на blue screen of death (син екран на смъртта) – неразрешим срив на операционната система, водещ до нейното спиране.

Сривът засегна множество индустрии по целия свят. Туристическата индустрия беше сред най-силно засегнатите, с проблеми в системите и закъснения на летища в Токио, Амстердам, Берлин и няколко испански летища. Международни авиокомпании, включително Ryanair, предупредиха за проблеми с техните системи за резервации и други смущения.

От сайта за проследяване на полети засега не се виждат смущения на полетите от и до летище София.

Във Великобритания системите за резервации, използвани от лекари, бяха офлайн, а Sky News, един от основните новинарски канали в страната, не можеше да излъчва на живо. Банки и други финансови институции от Австралия до Индия и Южна Африка предупредиха клиентите си за прекъсвания на услугите, докато LSEG Group съобщи за срив на своята платформа за данни и новини Workspace.

Amazon’s AWS обяви, че разследва доклади за проблеми с връзката към Windows EC2 инстанции и Workspaces в рамките на AWS. От информациите не става ясно дали всички докладвани сривове са свързани с проблемите на Crowdstrike или има и други фактори.

Глобалният срив подчертава уязвимостта на съвременните технологични системи и необходимостта от бързи и ефективни мерки за възстановяване и защита. Технологичните компании и засегнатите индустрии продължават да работят за разрешаване на проблемите и възстановяване на нормалните операции.

Continue Reading
Advertisement
Advertisement

Намерете ни във Facebook

Най-четени