Connect with us

Парламент

Преговарящите издадоха ще имаме ли скоро редовно правителство

Published

on

Преговорите за съставяне на мнозинство в парламента няма да дадат резултат и е много по-вероятно във втората половина на юли да гласуваме за състав на 50-ото Народно събрание, с две думи – играта свърши, коментираха неофициално участници в разговорите между ГЕРБ-СДС, ДПС, БСП и ИТН, пише Труд бг.

Политически наблюдатели вече не виждат шанс за съставяне на редовен кабинет с третия мандат, а ПП-ДБ изпаднаха в изолация след като провалиха преговорите за правителство с първата политическа сила.

ГЕРБ-СДС вече нееднократно декларираха, че правителство в рамките на този парламент трябва да бъде подкрепено от всички партии.

Такъв кабинет, дори с времеви хоризонт, е невъзможен да се случи заради деструктивната роля на “Промяната”, коментираха анализатори.

И дадоха пример с поредното изявление на съпредседателя на ПП Кирил Петков, който и вчера продължи да настоява ГЕРБ-СДС да подкрепят предложения от ПП-ДБ кабинет, а в противен случай вариантът е да се ходи на избори.

Петков обясни във фейсбук, че “ГЕРБ могат да подкрепят това правителство и да контролират изпълнението на програмата му през парламента” или “да предпочетат избори”.

“В тази група (ПП-ДБ, б. р), която се пробва да направи кула от карти, т. е. държавно управление, има един психологично болен, който минава и бута картите.

И като мине, ние отиваме на избори”, илюстрира поведението на коалиция “Промяната” Делян Добрев от изпълнителната комисия на ГЕРБ.

Добрев изрази съжаление, че от ДБ са влезли в безмислена коалиция с ПП и изрази съмнение, че е възможен формат на кабинет с подкрепата на БСП.

“Ако Корнелия Нинова каже, че не е съгласна с нещо, да вземем за пример Украйна – ще оттегля подкрепа от правителството”, даде пример Добрев. И изрази опасения от нови предсрочни избори.

“Ако този парламент се провали, ще е заради ПП-ДБ. Държавата тръгва към унищожение”, заяви колегата му и бивш външен зам.-министър Георг Георгиев.

На фона на безплодните разговори за съставяне на редовно правителство, почти месец след началото на 49-ото Народно събрание в парламента не са сформирани и постоянните комисии.

На Председателски съвет вчера е решено все пак днес съставите да бъдат гласувани, но комисиите ще работят без избрани ръководства – председател и заместници.

Това се случва за пръв път в новата история на Народното събрание, признаха депутати с многогодишен опит. До сега председателите на комисии са се избирали още в първите дни на парламента, без да има съществени дебати или неразбирателства между политическите сили.

Всяка една от политическите сили ще предложи своите представители в отделната комисия, без обаче да бъде гласуван състав на ръководството.

Комисията може да бъде свикана във всеки един момент от председателя на Народното събрание”, разказа “нововъведението” в парламентарната практика лидерът на “Възраждане” Костадин Костадинов.

Той уточни, че билo решенo в краен случай  да се направят само четири комисии – бюджетна, здравна, социална и правна, за да може да се обсъди ситуацията с бюджета на държавата.

Депутати коментираха, че при това положение с вариант за много вероятни предсрочни избори, по-реалистично е отново с решение на парламента да се удължи действието на миналогодишния бюджет.

Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов: Българите трябва да ни накажат така, както ни се полага

Коалиция с БСП и ДПС няма да правим. Срещу безотговорността на “Продължаваме промяната” и “Демократична България” личностите в парламента, а не партиите, трябва да вземат решение дали да се отива на избори или не.

Ние предлагаме само личности (за правителство, б. р.) – за 6 месеца, за 3 месеца, за 1 месец, за да не може ПП-тата и ДБ-тата да се хванат, мокрият им сън да стане реалност, да ни биели на местните избори. Няма да го позволя! 

Всички анализатори обясняват колко е лошо и пагубно да се отиде на избори. Отговорността бива изправена срещу безотговорност.

Чух доста от лидерите на другите партии. Ние, преди да сме започнали преговори, започваме да чуваме кой щял да бъде помощно колело, как нямало да бъде така.

Чакайте, извинявайте, ние това не предлагаме. Искате избори? Искате дефолт, още през юни, както казват в САЩ? Ще го получите.

И медиите сте част от това, част от всички българи. Вашите водещи поднасят грешна, манипулирана информация, отсега полазваща тактиката на нашите опоненти – коалиция “Магнит”, “Хартиена коалиция”.

ПП и ДБ бяха с Корнелия Нинова и Слави Трифонов коалиционни партньори, тогава защо нямаше такива въпроси? Защо към мен? Българите трябва да ни накажат така, както ни се полага.

Да искаш със 60 депутата, от 240, да ти дадат абсолютна власт е арогантно, безотговорно и неосъществимо. Абсолютно същото се отнася и за нас, с няколко депутати повече. Затова ние с уважение ще се отнесем с другите партии, ще им представим нашата програма.

30 дни взимаме заплати и нула работа сме свършили, следващите 30 ще е същото. Всички ще се засилим и ще паднем в пропастта, която са следващи избори.

Пожелавам на президента Радев да бъде жив и здрав, защото дълго ще управлява, и е последното спасение на българите в момента.

Това го казвам на Христо Иванов, Атанас Атанасов и на всички тези, които стоят настрани от ДБ, срамуват се от ПП, но мълчат, потривайки ръчички, че могат да вземат нещо в местната власт, надяват се да ни бият на местните избори. Няма да стане!

Йордан Цонев, зам.-председател на ПГ на ДПС: За нас правителството с втория мандат е невъзможно

Срещата с ГЕРБ-СДС мина под разбирането на двете партии за отговорността, която имаме всички пред избирателите за излизане от политическата криза. Това може да стане само със съставяне на кабинет и продължаване на работата на НС.

Тази отговорност я споделяме всички, а отговорността на ГЕРБ е много по-голяма. За нас правителството с втория мандат е невъзможно.

Ще бъде много трудно както те, така и ние да обясним на избирателите защо ги закарваме на шести поредни избори.

Имаме пълно съгласие по геополитическата ориентация и по финансовата политика, както и по разбирането, че страната практически влиза в дългова криза, че публичните финанси са в много тежко състояние и изводът ни е, ако един редовен кабинет не положи усилия за финансова консолидация, тя ще бъде наложена отвън, тъй като страната ни ще влезе в процедура на прекомерен дефицит, и отвън ще бъдат наложени още по-тежки мерки за това.

За това дали и как би могло да бъде съставено правителство и какъв формат трябва да има то, ще решат лидерите.

Тошко Йорданов, зам.-председател на ИТН: Опасно е да се обсъжда бюджет без ясно мнозинство

В този парламент ще подхождаме конструктивно и практично, а ИТН като парламентарна група ще подкрепи всяко нещо, което смятаме за полезно и работещо.

Разговорите между ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ изглеждаха безсмислено и странно. Ситуацията в държавата е много зле във финансово отношение и благодарение на на Асен Василев, но ние като политическа партия носим вина, че не успяхме да спрем това много по-рано.

Но сега няма да допуснем сляпа подкрепа и нито една партия няма да получи от нас такава в този парламент. Бюджетът е изключително важен, но ще говорим за него едва когато се постигне съгласие за правителство.

Не е добре да се гласува или обсъжда бюджет при липсата на ясно мнозинство, защото това е опасно да държавата.

Кристиан Вигенин, зам.-председател на БСП: Има 3 въпроса, които трябва да решим 

Три въпроса трябва да се решат, преди да се навлезе в детайли по сравняване на програми. Първият е да се види кои са големите национални приоритети, по които може да има съгласие.

Вторият е яснота по това как ГЕРБ си представя срока на действие на редовно правителство, като от това зависи как ще бъдат водени разговорите и какви приоритети и цели ще бъдат поставени.

Третият елемент е как ГЕРБ си представя формата на това правителство – на малцинството, коалиция и правителство от личности.

Приоритетите, с които трябва да се ангажира редовно правителство и парламент са социалната и демографската политика, здравеопазването, образованието, съдебната реформа и членството в Шенген. Смятаме, че бюджет дефицит от 3% не е приемлив.

Не приемаме и тези 6,4%, които е определил служебният кабинет. Смятаме, че е напълно възможно, при спазване на социалните ангажименти и финансовата стабилност на страната, да разговаряме за бюджетен дефицит около 4,5%.

Харалан Александров, социален антрополог: Нови избори са много вероятни 

След преговорите е много вероятно да произлезе ново служебно управление и нови избори. Процесът на разрушителните енергии, които бяха отприщени и които доведоха до този блокаж и цикъл на упадък, вероятно искат известно време, за да бъдат възстановени.

Това каза социалният антрополог Харалан Александров по повод на вчерашните срещи в НС. “План “А” на ГЕРБ-СДС не изглеждаше изначално, че е обречен на неуспех, “Демократична България” заеха разумната позиция на пасивен участник.

ПП-ДБ избраха най-разрушителният вариант – направиха си политически кабинет, който очевидно е неприемлив”, посочи Александров.

Според него това действие е имало за цел да взриви преговорите. Каква е причината и дали е било целенасочено – е трудно да се прецени, каза той пред БНР.

И подчерта също, че ПП не е политическо явление: “Това си е стартъп, който вижда огромна бизнес възможност на територията на политиката”.

По думите му няма лошо, че е бизнес проект, но не трябва да се бърка бизнесът с политиката.

“На ПП не им пука. Дошли са тук, за да направят един бизнес, да изкарат едни бързи пари. Започнаха – тяхната инвестиционна програма просто беше направена, но бизнес планът беше прекъснат, защото бяха свалено от власт. Имат да си го довършат.

До 30% са го осъществими, искат си останалите 70. Затова е едно от възможните обяснения защо бутат напред хора, които са тежко дискредитирани, начело с Асен Василев”, каза Александров. 

Доц. д-р Наталия Киселова, пред “Труд news”: Времето за преговори изтича, усещането за поредни избори се засилва

– Доцент Киселова, в хипотезата, че отиваме на поредни предсрочни избори, как да получим повече яснота около възможна дата, защото дори и първият проучвателен мандат за кабинет все още не е връчен от президента?

– Към момента не виждаме ясна подкрепа нито за формиране на правителство, нито за пълноценно функциониране на Народното събрание, и затова усещането за поредни избори се засилва. Конституцията изисква да има 2 месеца между разпускането на парламента и произвеждането на изборите.

Наближаването на лятото може да бъде фактор в разполагането във времето занапред на действията на президента. Има възможности за отлагане – преди първия и преди втория проучвателни мандати. Но времето за преговори ми се струва, че вече изтича.

– Има ли конституционна възможност предсрочен вот да бъде изтеглен през есента, или по-реалистично е в края на юли да сме пред урните?

– Има възможности, разбира се, за произвеждане на предсрочни избори както преди месец август до 15 септември, ако това е тясното разбиране за лято и след средата на септември. Преценката за евентуалната дата би трябвало да е подчинена на подготовката в съответствие с Изборния кодекс, но и с цел да бъде повишена избирателната активност.

Всъщност това е и основния аргумент срещу избори през август. Най-късно в края на месец май би трябвало да са приключили всички процедури по връчване на мандати, за да говорим за избори в края на юли. Ако 49-ото Народно събрание работи до края на юли – началото на август, то тогава изборите могат да бъдат в началото на октомври.

– Наблюдаваме поредно нововъведение в 49-ото НС, след идеята за ротация на председателя на парламента, депутатите очевидно ще гласуват и парламентарни комисии, които обаче няма да имат председатели, защото не могат да се разберат коя партия каква комисия ще ръководи. Как функционира такава комисия в НС?

– В последните няколко години сме свидетели на екзотични или “нестандартни” прочити на конституционните и парламентарните правила. Каква е ролята на председателите на постоянните комисии, отвъд личните привилегии?

Нито техният глас тежи повече от гласа на член на комисията, нито могат да налагат дневен ред отвъд мнозинството от членовете.

По-скоро липсата на формирано мнозинство около ГЕРБ-СДС или около ПП-ДБ спъва попълването на състава на комисии.

Две неща трябва да са ясни. Първо, няма пълноценен законодателен процес без комисии. И второ, ако не могат да се разберат за съставите и ръководствата на комисиите, предвидени в Правилника на НС, то тогава могат да създадат временни комисии – за бюджета и за друг закон, ако се прецени, че е важен или неотложен.

Но ако ще ставаме свидетели на “сватбарски” предизборни обещания, то тогава по-добре въобще да не се формират постоянни комисии.

Най-четени