Connect with us

Нюзрум

Неочаквано: България може да загуби близо 450 милиона лева от Брюксел

Published

on

пари

Близо 450 млн. лв. по старата програма „Околна среда“, които са предвидени за ВиК, може да бъдат върнати на ЕК и проектите да не се изпълнят. Причината е в липсата на индексация на строителните дейности и заради бавещия се бюджет, твърдят строители, съобщава „24 часа“.

От неизпълнени капиталови разходи за миналата година са останали 6-8 млрд. лв. В проекта за нов бюджет, който служебното правителство се готви да внесе в парламента до края на този месец, ако дотогава няма редовно правителство, е предвидено сумата да се прехвърли за тази година. Но има условие – парите не може да се харчат за други дейности и от други ведомства.

Това обаче спира изразходването на европейските средства по няколко оперативни програми, чието изпълнение зависи от строителни дейности.

Става дума за „Региони в растеж“, „Транспорт“ и „Околна среда“.

Според строители липсата на индексация по договорите им пречи те да се довършат, а и това става все по-малко вероятно – строителният сезон вече започва, а крайната дата, до която трябва да се отчетат проектите, е 31 декември 2023 г.

От регионалното министерство заявиха, че до момента имат сключени 83 искания за индексация по договори. Подписани са 62 от тях и е предвидено да се платят 30,7 млн. лв., които са налични. Обработват се още 21 искания.

От транспортното министерство казаха, че управляващият орган на оперативната програма предвижда към 170 млн. лв. за индексация на договори за големи пътни и железопътни проекти. Част от тях обаче ще се разделят на отделни фази, като по-нататъшното им изпълнение ще бъде прехвърлено към следващия бюджетен период. Това се правело не заради липсата на пари, а защото съфинансирането от страна на бюджета е под въпрос и няма достатъчно време тепърва да се довършват и да се отчитат.

Най-тежко обаче е положението с ВиК проектите, които се финансират по програмата за околна среда, а от екоминистерството не пожелаха да отговорят на въпросите.

Целият финансов ресурс за ВиК дейности по старата програма за околна среда беше 2,3 млрд. лв., но проекти за около 450 млн. лв. все още стоят недовършени и по тях не се работи.

По време на предизборната кампания ръководството на Камарата на строителите в България се срещна с партийните ръководства и на петте партии, за които социологическите изследвания показваха, че ще влязат в настоящия парламент: ГЕРБ, ПП-ДБ, БСП, ДПС и “Възраждане”. Според прессъобщенията от тези срещи строителите са получили уверения, че проблемите ще бъдат решени по възможно най-бързия начин, но парите все пак трябва да бъдат предвидени в бюджета.

По време на предизборната кампания е възникнала идеята част от непохарчените капиталови разходи за миналата година да бъдат прехвърлени на бенефициентите по трите оперативни програми, за да платят те с тези пари индексациите на договорите. Причината е, че много от бенефициентите всъщност са общини, които няма откъде да намерят финансов ресурс. Намерението на служебното правителство обаче тези пари да не се пренасочват блокира такова решение.

В случая с ВиК сектора става още по-сложно, тъй като там бенефициенти са водните асоциации, а немалки дялове в тях имат общините. За да се разреши трансфера на средства, ще трябват и решения на съответните общински съвети, което в условията на започващи местни избори е малко вероятно.

Поради това строителната камара ще моли кабинета да прехвърли липсващите пари на водния холдинг, който като шапка на ВиК дружествата да преразпредели тези пари.

Казусът обаче би се оплел още повече, ако се окаже, че това е непозволена държавна помощ. Освен това според експерти увеличението на средства за ВиК операторите би означавало отново да се преразглеждат бизнес плановете им, в които фигурират и цените на водата, защото те веднъж вече са утвърждавани при едни разходи. Във всеки случай обаче казусът със спрените строителни проекти усложнява още повече преговорите между партиите за съставяне на правителство, а и най-вече приемането на бюджета.

Advertisement

Намерете ни във Facebook

Най-четени