Connect with us

Fake Harvard

Некадърници! ПП и ДеБъ похарчили близо 3 млн. лв, за да съборят ГЕРБ и Бойко Борисов

Published

on

На парламентарните избори през октомври в надпреварата се включиха общо 28 партии и коалиции. Подадените от тях отчети пред Сметната палата показват, че разходите им в предизборната кампания възлизат общо на 8 060 866 лв., съобщава пресцентърът на Института за развитие на публичната среда.  

Средствата за медийно отразяване в тази кампания заемат най-голям дял от общите разходи – 72.7% или 5 866 081 лева. В тази сума са включени и средствата от медийни пакети, които възлизат на 714 740 лева.

Второто разходно перо за партиите и коалициите се явяват масовите прояви и агитационните материали. За тях са похарчени 1 030 421 лв. (12.8% от всички разходи), отбелязват от Института за развитие на публичната среда. Според тях изглежда, че партиите не са залагали на пряк контакт с техните избиратели, а са разчитали в голяма степен на еднопосочна комуникация чрез медийна реклама в контролирана от тях среда и с предварително избрана визия.   

Ниски по размер са разходите за възнаграждения (15 017 лв. или едва 0.19%) и консултантски и социологически услуги (6600 лв. или само 0.08%).

Advertisement

Само две формации – „БСП за България“ и „Продължаваме Промяната“ са заплатили труд на ангажираните с кампаниите им. Повечето от участниците в изборите организират агитационните си дейности по места с доброволни усилия на симпатизанти и партийни функционери.  

Най-много разходи в кампанията е направила коалицията „Продължаваме Промяната“ – 2 622 535 лева.

Тя е следвана от „Демократична България“– 1 247 018 лв. и „Възраждане“ със 771 632 лева. Тези три формации, заедно с „БСП за България“ и ГЕРБ – СДС, са отделили основната част от разполагаемите си средства за политическа реклама в медиите. От ГЕРБ са заделили най-много ресурси именно в това перо. В сравнителен план „Възраждане“ са разпределили по-равномерно сумите, като са харчили средства за наем и транспорт и масови прояви.

В кампанията за изборите на 2 октомври т.г. средствата за медии са насочени основно към онлайн платформи (2 240 131 лв. или 39%) и частни телевизии (2 016 338 лв. – 35%). Най-малко са разходите за БНР – 82 224 лв. (1.3%) и частни радиостанции – 276 675 лв. (4.8%).  

За поредна кампания онлайн медиите са най-предпочитан канал за комуникация – по всяка вероятност именно в тази категория партиите отчитат и разходите си за реклама в социалните мрежи, посочват от Института за развитие на публичната среда.

През октомври обаче политическите формации са завърнали интереса си и към разпространение на посланията си в частни телевизии. За печатни медии са отделени близо 528 000 лв., което е значително повече спрямо предходните 2 кампании – от ноември и юли 2021 година. В тази кампания за реклама във вестниците най-много са вложили от „Продължаваме Промяната“ и ГЕРБ – съответно 196 359 лв. и 154 173 лева.

Advertisement

Advertisement

Намерете ни във Facebook

Най-четени